Ciecień: Z Poznachowic przez Ciecień do Wierzbanowej

Trasa jest dość długa i pozwala na przejście niemal całego grzbietu Cietnia. Poza krótkim początkowym odcinkiem szlak niemal cały czas prowadzi lasem i pozbawiony jest ciekawszych widoków. W sąsiedztwie szlaku ciekawostka historyczna - ślady średniowiecznego grodziska.
Opublikowano: 12.06.2010

Znaki niebieskie, czas przejścia 4 1/2 godz., w drugą stronę ok. 4 godz.

Wycieczkę można zacząć w Poznachowicach Górnych, jeśli dojeżdża się tam drogą od strony Raciechowic. Lepiej jednak jako punkt startowy wybrać położony 1,5 km wcześniej przystanek PKS Czasław-Myto przy szosie Dobczyce-Mszana Dolna. Przecina ją w tym miejscu prowadzący aż z Myślenic szlak niebieski. Przechodzi przez Krzyworzekę i łagodnie wśród pół prowadzi do zabudowań Poznachowic, położonych przy bocznej drodze z Raciechowic Grn. Jeszcze tylko ok. 1 km drogą wśród porozrzucanych domostw (po drodze ciekawa kapliczka z 1913 r.) i znaki przywiodą pod zalesione zbocze najbardziej na północ wysuniętego wierzchołka Beskidu Wyspowego - Grodziska. Choć wysokość ma niewielką - 618 m - to jednak jego wyraźny, zalesiony stożek dominuje w krajobrazie. Szlak skręca w prawo i krótkim, ale stromym podejściem wyprowadza pod szczyt, pozostawiając wierzchołek po lewej stronie.

Nieopodal dostrzec można ślady prasłowiańskiego grodziska. Widoczne są zwłaszcza pozostałości po ziemnych wałach i zrujnowanych kamiennych bramkach. Na szczycie Grodziska znajduje się też symboliczny grób partyzantów Myślenickiego Obwodu Armii Krajowej, poległych tu w walkach z hitlerowcami w 1944 r.
Ze szczytu szlak schodzi w kierunku południowo-wschodnim na niewielką przełączkę. Można zejść w prawo dróżką do Poznachowic Dolnych lub w ślad za znakami przez las, prosto na południe niewysokim w tym miejscu grzbietem. Wkrótce z lewej dochodzą znaki czarne prowadzące ze Szczyrzyca koło Diablego Kamienia.

Niebieskie znaki wiodą dalej na południe pofalowanym, zalesionym grzbietem. Kolejna większa kulminacja, która zostaje po prawej stronie, to Księża Góra (649 m). Bezpośrednio za nią odchodzi w prawo ścieżka, która prowadzi do Wiśniowej. Od niewielkiej przełączki rozpoczyna się teraz podejście na Ciecień i do pokonania jest ok. 200 m różnicy poziomów. Szlak wznosi się jednostajnie mieszanym lasem z krótkim tylko wyrównaniem terenu przy niewielkiej porębie. W miejscu, gdzie grzbiet, a z nim znaki, skręcają łukiem w prawo, z lewej dochodzi zielony szlak ze Szczyrzyca. Stąd już niedaleko do miejsca, gdzie szlak niebieski osiągnie nieco spłaszczony wierzchołek Cietnia (829 m) - niestety bezwidokowy.

Teraz trzeba zejść ze szczytu nużącą trasą na południowy kraniec grzbietu, początkowo łagodnie, potem dość stromo mrocznym lasem. W końcu wozowym duktem szlak sprowadza na przełęcz do asfaltowej drogi, łączącej Skrzydlną i Wiśniową, oraz do przystanku PKS Wierzbanowa Bogacze. Stąd rozciąga się widok na źródłową część doliny Stradomki, Wierzbanowską Górę, Dzielec i nieco dalej ciemny masyw Śnieżnicy