Jasień: Z Mszany na Jasień

Jest to długa trasa, prowadząca na Jasień aż z Mszany Dolnej. Na początkowym odcinku wiedzie wzdłuż nurtu rzeki Mszanki, potem pokonuje niewysoki masyw Ogorzałej i Ostrej, a dopiero od stoków Kobylicy ponad Łętowem ma zdecydowanie górski charakter. Turyści najczęściej wykorzystują jej końcowy odcinek. Widoki są zupełnie niezłe i to w różnych kierunkach.
Opublikowano: 12.06.2010

Znaki zielone, czas przejścia 5 1/2 godz., w drugą stronę 4 3/4 godz.

Znaki zielone prowadzą przez prawobrzeżną część Mszany Dln., aby więc do nich dojść od stacji PKP czy dworca autobusowego, trzeba udać się główną drogą na wschód i przekroczyć most na Mszance (na przykład za znakami czerwonymi). Za mostem znaki zielone skręcają z głównej drogi w prawo i prowadzą dalej brzegiem Mszanki i podnóżem kulminacji Grunwald, która kończy grzbiet Czarnego Działu. Po drugiej stronie rzeki, wzdłuż drogi na Szczawę i Zabrzeż rozłożyły się domy Mszany Górnej. Po niespełna 3 km szlak dociera do ujścia doliny Łostówki i przecina drogę z Jurkowa, która zaraz za mostem dochodzi po prawej stronie do głównej szosy. Ten początkowy nieciekawy odcinek trasy można sobie skrócić, podjeżdżając po prostu autobusem do pobliskiego przystanku.

Przecinając dolinę, szlak wznosi się pomiędzy zabudowaniami przysiółka Stachury na zachodnie, bezleśne zbocze masywu Ogorzałej. Na początku trasa prowadzi dość stromo, między wciętym wąwozem krótkiego potoczku, a wyrazistą, choć niewysoką kulminacją Bucznika. Na bezleśnym siodle teren nieco się wyrównuje, by po chwili szlak znów zaczął się wznosić ku widocznej granicy lasu. W prawo rozpościera się stąd widok na północno-zachodnią część Gorców z bezleśnym ramieniem Witowa na pierwszym planie. Szlak wprowadza w las i wznosi się jednostajnie na ukos przez południowy stok.

Gdy wierzchołek Ogorzałej (806 m) pozostaje już po lewej stronie, z tyłu dochodzi leśna dróżka, razem z którą szlak wyprowadza na niedaleki, prawie bliźniaczy wierzchołek Ostrej (780 m). Teraz rozpoczyna się jednostajne zejście przez las. Na dole znaki przecinają polną drogę, prowadzącą z Wilczyc do Łętowego, mijają porozrzucane zagrody osiedla Pawlaki i wśród zagajników i pól sprowadzają w końcu do drogi w górnej części wsi Łętowe. Droga ta łączy Jurków przez Łętowe z szosą Mszana-Zabrzeż, prowadząc przez szeroką przełęcz pomiędzy masywem Ostrej i Ogorzałej z jednej strony, a Kobylicą z drugiej. Natomiast szlak przecina tę drogę poniżej przełęczy w górnej części doliny i wsi. Znajduje się tu końcowy przystanek PKS Łętowe II.
Jeśli nie ma się ochoty przechodzić przez grzbiet Ostrej i Ogorzałej, można tu dojechać autobusem z Mszany Dln. i stąd dopiero rozpocząć pieszą wycieczkę. Warto popatrzeć na pobliską Ostrą, a przez ujście doliny na zachodnią część Gorców, a także okolice Lubonia Wlk. Szlak pozostawia z tyłu drogę i podchodzi łagodnie na wschód do świerkowego lasu, po czym skręca łukiem w lewo, mijając podchodzące na stok pola i drewnianą szopę. Znaki wchodzą znowu w świerkowy las, osiągają leśną drogę i, przyjmując kierunek południowo-wschodni, wznoszą się jednostajnie, w stronę wierzchołka Kobylicy (901 m). Można chwilę odpocząć na jednej z mijanych po drodze ładnych polanek, obserwując widoki otwierające się w stronę Gorców, z Kudłoniem na pierwszym planie (na prawo) albo na północ w stronę Ćwilina i Lubogoszcza.

Za szczytem Kobylicy szlak skręca w prawo i sprowadza lasem do siodła na skraju polany, gdzie z prawej dochodzi czarny szlak z Lubomierza. Jego przedłużeniem jest droga w stronę źródłowego kotła Łososiny, którą można zejść do Półrzeczek. Znaki zielone prowadzą dalej skrajem ładnej Polany Folwarcznej, potem znowu lasem i łąką z ładnym szałasem. Z wyższej części hali roztacza się ładny widok na charakterystyczne szczyty zachodniej części Beskidu Wyspowego i fragment pasma Lubomira w oddali. Grzbiet skręca teraz w lewo, zmieniając kierunek z południowego na wschodni. Rozpoczyna się ostatnie podejście na szczyt Jasienia. Bukowym lasem szlak doprowadza pod sam wierzchołek, na skraj podszczytowej polany, gdzie spotyka znaki żółte z Przysłopu na Mogielicę (od Kobylicy na Jasień 1 godz.).