Ćwilin: Z Mszany na Ćwilin

Szlak żółty

To stosunkowo długie, jak na Beskid Wyspowy, podejście odznacza się ciekawymi widokami, urozmaicającymi trochę monotonną wędrówkę. Szlak prowadzi niewysokim, lecz dość długim ramieniem, odchodzącym spod kopuły Ćwilina w kierunku zachodnim, by pod koniec dość mozolnie wspiąć się na atrakcyjny krajobrazowo szczyt. Na początkowym, odkrytym odcinku słabe oznakowanie.

Zaczynając wędrówkę od stacji PKP lub dworca PKS w Mszanie Dln., należy iść na wschód główną ulicą, w kierunku mostu na Mszance. Po jego przekroczeniu dalej drogą aż do miejsca, gdzie znaki żółte skręcają w prawo, między domami, w stronę nabrzeżnych zarośli nad potokiem Słomka. Szlak podchodzi pod stromo opadające bezleśne zbocze grzbietu Czarnego Działu, zatacza łuk i wspina się na stok z prawej strony, wzdłuż parowu. Ze względu na brak drzew odcinek ten jest słabo oznakowany.

Szlak trawersuje następnie zbocze kulminacji Wsołowej (629 m) kończącej na zachodzie grzbiet Czarnego Działu i wchodzi w las, osiągając w końcu linię grzbietu. Następuje teraz ładny odcinek trasy na przemian polami i zagajnikami z otwierającymi się widokami na południe na Ostrą, Ogorzałą, w oddali Gorce, a z lewej pasmo Jasienia i Mogielicy. Z opadających w kierunku północnym polan widać Lubogoszcz, rejon Kasiny i stoki Śnieżnicy.

Przed spiętrzeniem Czarnego Działu (673 m) szlak wykonuje dwa zakręty (uwaga na znaki!) i, pokonawszy wierzchołek, obniża się łagodnie na szerokie siodło (z Mszany Dln. ok. 2 1/4 godz.). W dole po prawej widać zabudowania wsi Łostówka w dolinie o tej samej nazwie. W końcówce trasy grzbiet wyraźnie się rozszerza, a przed oczyma piętrzy się zalesiony masyw Ćwilina.

Aby wejść na szczyt, trzeba pokonać jeszcze blisko 400 m różnicy poziomów. Świerkowym lasem szlak pnie się mozolnie, klucząc pomiędzy równoległymi ścieżkami. Dochodzi następnie do wyraźnej drogi leśnej, którą nieco łagodniej, ale wciąż w górę doprowadza na skraj podszczytowej polany. Hala rozszerza się na południe, odsłaniając piękny widok. Szlak wiedzie przez młodnik jej północnym skrajem. Z lewej dochodzą znaki niebieskie z przełęczy Gruszowiec i po chwili osiąga się widokowy szczyt.

Warte uwagi

Czas przejścia 4 godz., w drugą stronę 3 godz.