Mogielica: Z Jurkowa na Mogielicę

Szlak niebieski

Jest to dość popularne wyjście na Mogielicę od przystanku PKS w Jurkowie. Podejście dość mozolne (ok. 640 m różnicy wysokości) i pod tym względem typowe jak na Beskid Wyspowy. Trasa w większości prowadzi lasem, a widoki z nielicznych polan, choć ciekawe, nie mogą konkurować z tym, który roztacza się z podszczytowej hali Mogielicy.

Znaki niebieskie schodzą do Jurkowa z Ćwilina nieco powyżej kościoła, biegną chwilę na północ główną drogą, by po chwili, koło przystanku PKS, skręcić na wschód, na most na Jurkówce. Za mostem wąska asfaltowa droga prowadzi w kierunku przełęczy Chyszówki, przez wioskę o tej samej nazwie. Szlak niebieski szybko jednak skręca w prawo i polną drogą, najpierw wzdłuż nurtu rzeczki, potem w lewo do góry podchodzi pod północno-zachodni stok Mogielicy.

Nim wejdzie w las, warto popatrzeć do tyłu na masywną kopę Ćwilina ponad zabudowaniami Jurkowa, wystającą zza niego z prawej Śnieżnicę i bliżej po prawej zachodnie stoki Łopienia. Wśród krzewów malin i jeżyn szlak wchodzi w las i wspina się mozolnie, zyskując dość szybko na wysokości. Niewielkie wypłaszczenia terenu dają chwilę wytchnienia, a z niedużych polanek można zerknąć w stronę Łopienia i Chyszówek.

Po ponadgodzinnym podejściu na wyrównaniu grzbietu szlak osiąga kompleks łąk i pól z kilkoma zagrodami o wspólnej nazwie Cyrla. Rozciąga się stąd widok na południe, w stronę grzbietu Krzystonów - Jasień - Kobylica oraz na źródłowy kocioł Jurkówki (Łososiny) w Półrzeczkach, a także na Łopień na północy. Z Cyrli szlak wznosi się głębokim parowem przez bukowy las. Gdy osiągnie niewielki garb i kolejne spłaszczenie terenu, przez rzednący las widać nieodległy już wierzchołek Mogielicy. Znaki prowadzą teraz do poprzecznej drogi leśnej, którą jednak wkrótce opuszczają, skręcając w lewo w stronę szczytu. Idąc tą drogą prosto, można "ściąć" wierzchołek i wyjść na widokową halę już na południowy zachód od szczytu. Znaki niebieskie podchodzą przez wysokopienny las bukowy bezpośrednio pod spiętrzenie kulminacji Mogielicy. Wkrótce spotykają dochodzące z lewej znaki zielone z Dobrej i razem z nimi krótko, ale stromo wyprowadzają na szczyt.

Warte uwagi

Czas przejścia 2 1/2 godz., w drugą stronę 1 3/4 godz.